Τόπος συνάντησης ψυχών και καρδιών, συναισθημάτων και πληγών
— εκεί όπου η μοναξιά συναντά την παρουσία μέσα σε έναν κόσμο που λησμόνησε να αγγίζει,
και ο άνθρωπος παύει να είναι μόνος.
Δεν ξέρω πότε ακριβώς άρχισε να μεγαλώνει μέσα μου αυτή η σιωπή.
Δεν ήταν ησυχία· ήταν κάτι πιο βαθύ, σαν μια απουσία που απλωνόταν αθόρυβα σε κάθε γωνιά της ζωής μου.
Μιλούσα με ανθρώπους, γελούσα, ζούσα όπως όλοι, αλλά μέσα μου υπήρχε ένα κενό που δεν μπορούσα να ονομάσω.
Σαν να είχα ξεχάσει κάτι ουσιώδες, κάτι που κάποτε γνώριζα χωρίς να το σκέφτομαι.
Και όσο περνούσε ο καιρός, τόσο αυτό το «κάτι» γινόταν πιο απαιτητικό, πιο ζωντανό, πιο επώδυνο.
Άρχισα να ψάχνω.
Στην αρχή χωρίς κατεύθυνση.
Σε λόγια, σε βιβλία, σε ιδέες.
Στην αρχαία Ελλάδα, όπου ο Σωκράτης μιλούσε για το «γνώθι σαυτόν»
και καλούσε τον άνθρωπο να στραφεί μέσα του, όχι για να υψωθεί,
αλλά για να συντριβεί μπροστά στην αλήθεια.
Εκεί είδα για πρώτη φορά ότι η γνώση δεν είναι συσσώρευση, αλλά κάθαρση.
Ότι ο άνθρωπος δεν καλείται να αποδείξει, αλλά να αποκαλυφθεί.
Και ύστερα συνάντησα τον Χριστό.
Όχι σαν ιδέα, ούτε σαν παράδοση, αλλά σαν Πρόσωπο
που μπαίνει μέσα στην καθημερινότητα και την ανατρέπει.
Έναν Θεό που δεν φοβάται να καθίσει στο ίδιο τραπέζι
με τον πληγωμένο, τον μόνο, τον απορριμμένο.
Έναν Θεό που δεν εξηγεί απλώς, αλλά αγγίζει.
Και τότε κατάλαβα ότι αυτό που έψαχνα δεν ήταν απαντήσεις.
Ήταν σχέση.
Διάβασα την Αγία Γραφή και δεν είδα θεωρίες· είδα ανθρώπους.
Είδα τον Δαβίδ να πέφτει και να σηκώνεται.
Τον Πέτρο να αρνείται και να κλαίει.
Την Μαρία να στέκεται κάτω από τον Σταυρό χωρίς να καταλαβαίνει, αλλά να μένει.
Και μέσα σε αυτούς… είδα εμένα. Είδα ότι η ζωή δεν είναι μια ευθεία πορεία,
αλλά ένα συνεχές σπάσιμο και ξαναχτίσιμο.
Όπως το αγγείο στα χέρια του κεραμέα.
Και τότε γεννήθηκε μέσα μου αυτό το εργαστήρι.
Όχι σαν ιδέα, αλλά σαν ανάγκη.
Ανάγκη να υπάρξει ένας τόπος όπου ο άνθρωπος δεν θα χρειάζεται να κρυφτεί.
Όπου δεν θα πρέπει να αποδείξει τίποτα.
Όπου θα μπορεί να πει «είμαι εδώ, σπασμένος, κουρασμένος, μόνος» και να μην φοβηθεί ότι θα απορριφθεί.
Το Εργαστήρι του Κεραμέα δεν είναι σχολείο.
Δεν είναι χώρος γνώσης.
Είναι τόπος συνάντησης.
Συνάντησης ψυχών, καρδιών, πληγών.
Είναι ένας χώρος όπου μαθαίνουμε ξανά να ακούμε, να βλέπουμε, να αγγίζουμε.
Σε έναν κόσμο που λησμόνησε να αγγίζει.
Δεν έρχομαι εδώ για να διδάξω.
Έρχομαι για να σταθώ μαζί σου.
Να ακούσω και να μιλήσω.
Να πέσουμε και να σηκωθούμε μαζί.
Να φέρουμε την καθημερινότητά μας μπροστά στον Χριστό,
όχι σαν κάτι ξένο,
αλλά σαν το ίδιο το πεδίο της σωτηρίας.
Σε αυτό το εργαστήρι θα μιλήσουμε για όλα.
Για την πίστη και την αμφιβολία.
Για τις σχέσεις που μας πλήγωσαν και για εκείνες που μας κράτησαν.
Για την μοναξιά, τον φόβο, την απώλεια.
Για την χαρά που ξεχάσαμε.
Θα φέρουμε την αρχαία σοφία,
την πατερική εμπειρία,
την ψυχολογία,
όχι για να γεμίσουμε το μυαλό μας,
αλλά για να ανοίξουμε την καρδιά μας.
Και πάνω από όλα, θα μάθουμε να είμαστε παρόντες.
Ο ένας για τον άλλον.
Χωρίς ρόλους.
Χωρίς μάσκες.
Αν νιώθεις ότι κάτι μέσα σου σε καλεί,
αν νιώθεις ότι κουράστηκες να είσαι μόνη,
αν θέλεις έναν τόπο όπου μπορείς να υπάρξεις όπως είσαι…
έλα.
Δεν χρειάζεται να είσαι έτοιμη.
Δεν χρειάζεται να ξέρεις.
Αρκεί να θέλεις να συναντήσεις.
Εδώ… τίποτα δεν πετιέται.
Όλα μπορούν να ξαναπλαστούν.
Δεν μπορώ πια να κρύψω αυτό που είμαι.
Για χρόνια έμαθα να στέκομαι «σωστά»,
να μιλάω «όπως πρέπει»,
να δείχνω μια εικόνα που να αντέχεται από τους άλλους.
Και κάπου εκεί… έχασα εμένα.
Όχι απότομα.
Αθόρυβα.
Σαν να έσβηνα λίγο λίγο, χωρίς να το καταλάβω.
Και όσο περισσότερο προσπαθούσα να σταθώ δυνατός,
τόσο πιο βαθιά μέσα μου ένιωθα να σπάω.
Και τότε άρχισα να βλέπω.
Όχι τον κόσμο—τον εαυτό μου μέσα στον κόσμο.
Να βλέπω πόσο φοβόμουν να φανερωθώ.
Πόσο φοβόμουν να πω «πονάω».
Να πω «δεν αντέχω».
Να πω «έχω ανάγκη».
Και κατάλαβα ότι η μεγαλύτερη μοναξιά δεν είναι όταν δεν έχεις ανθρώπους γύρω σου.
Είναι όταν δεν μπορείς να είσαι αληθινός μπροστά τους.
Και τότε γεννήθηκε μέσα μου μια ερώτηση:
υπάρχει άραγε ένας τόπος όπου μπορώ να υπάρξω χωρίς να κρύβομαι;
Το Εργαστήρι του Κεραμέα είναι η απάντηση σε αυτή την ερώτηση.
Όχι ως λύση, αλλά ως αρχή.
Ως ένας χώρος όπου ο άνθρωπος δεν έρχεται για να διορθωθεί,
αλλά για να αποκαλυφθεί.
Να φέρει την αλήθεια του,
όποια κι αν είναι αυτή.
Και να την κρατήσουμε μαζί
—χωρίς φόβο.
Σε αυτό το εργαστήρι δεν θα μιλήσουμε «γενικά».
Δεν θα χαθούμε σε θεωρίες που δεν αγγίζουν την ζωή.
Θα μιλήσουμε για εμάς.
Για το σώμα που κουράστηκε.
Για την ψυχή που βαραίνει.
Για τον νου που γεμίζει σκέψεις και δεν βρίσκει ησυχία.
Θα αγγίξουμε την καθημερινότητα
—εκεί που φαίνεται η αλήθεια.
Στις σχέσεις,
στην εργασία,
στην σιωπή του σπιτιού,
στο κρεβάτι πριν τον ύπνο.
Θα φέρουμε την αρχαία Ελλάδα όχι σαν μνήμη,
αλλά σαν ζωντανή φωνή.
Τον Σωκράτη που ρωτά χωρίς να φοβάται.
Τον Πλάτωνα που αναζητά το αληθινό.
Αλλά δεν θα μείνουμε εκεί.
Θα προχωρήσουμε στον Χριστό
—εκεί όπου η αναζήτηση γίνεται σχέση.
Όπου ο λόγος γίνεται σάρκα.
Όπου η αλήθεια δεν είναι ιδέα,
αλλά παρουσία που σε κοιτά και σε καλεί με το όνομά σου.
Θα ακουμπήσουμε στους Πατέρες της Εκκλησίας,
όχι σαν αυθεντίες που επιβάλλονται,
αλλά σαν ανθρώπους που πέρασαν από τον ίδιο δρόμο.
Που γνώρισαν την πάλη,
την πτώση,
την μετάνοια.
Που μίλησαν για την καρδιά όχι θεωρητικά,
αλλά βιωματικά.
Και θα ανοίξουμε και την πόρτα της ψυχολογίας,
όχι για να αντικαταστήσει την πίστη,
αλλά για να βοηθήσει τον άνθρωπο να κατανοήσει τον εαυτό του,
να αναγνωρίσει τα τραύματά του,
να τα ονομάσει χωρίς ντροπή.
Σε αυτό το εργαστήρι…
δεν υπάρχει «σωστός» και «λάθος» άνθρωπος.
Υπάρχει άνθρωπος που τολμά να σταθεί.
Και αυτό αρκεί.
Και θέλω να σου μιλήσω καθαρά.
Αυτός ο χώρος είναι ανοιχτός σε κάθε γυναίκα.
Δεν έχει σημασία η ηλικία σου,
η εμπειρία σου,
το παρελθόν σου.
Δεν έχει σημασία αν πιστεύεις πολύ ή λίγο,
αν έχεις απομακρυνθεί ή αν ψάχνεις.
Αν νιώθεις μέσα σου μια σπίθα,
ένα κάλεσμα,
μια ανάγκη να σταματήσεις να είσαι μόνη
—τότε αυτός ο τόπος είναι και δικός σου.
Και δεν θέλω να έρθεις μόνο για να ακούσεις.
Θέλω να έρθεις για να μιλήσεις.
Να φέρεις τα δικά σου θέματα,
τις δικές σου ερωτήσεις,
τα δικά σου βιώματα.
Να γίνεις μέρος αυτής της πορείας.
Γιατί αυτό το εργαστήρι δεν θα χτιστεί από έναν άνθρωπο.
Θα χτιστεί από όλους εμάς.
Από την αλήθεια που θα τολμήσουμε να φέρουμε.
Ξέρω ότι δεν είναι εύκολο.
Ξέρω ότι υπάρχει φόβος.
Φόβος να ανοιχτείς,
να εκτεθείς,
να πληγωθείς ξανά.
Αλλά άκου με…
Δεν υπάρχει θεραπεία χωρίς φανέρωση.
Δεν υπάρχει συνάντηση χωρίς ρίσκο.
Δεν υπάρχει ζωή χωρίς αλήθεια.
Και ίσως για πρώτη φορά…
δεν χρειάζεται να τα περάσεις μόνη.
Αν νιώθεις ότι ήρθε η στιγμή…
αν κάτι μέσα σου λέει «φτάνει πια»…
έλα.
Δεν θα σου υποσχεθώ ότι όλα θα γίνουν εύκολα.
Θα σου υποσχεθώ όμως ότι θα είναι αληθινά.
Και ίσως… αυτό είναι που έψαχνες πάντα.
Δεν μπορώ πια να επιστρέψω πίσω.
Όχι γιατί έγινα κάτι, αλλά γιατί είδα.
Και όταν ο άνθρωπος δει,
έστω και για μια στιγμή,
δεν μπορεί να κάνει πως δεν είδε.
Είδα τη ζωή μου όπως είναι.
Είδα τις σχέσεις μου,
τις σιωπές μου,
τα λόγια που δεν ειπώθηκαν,
τα δάκρυα που δεν κύλησαν.
Είδα πόσο προσπάθησα να σταθώ δυνατός χωρίς να έχω ρίζα.
Και κουράστηκα.
Κουράστηκα να κρατάω.
Κουράστηκα να προσποιούμαι.
Κουράστηκα να ζω μισά.
Και μέσα σε αυτή την κούραση…
άνοιξε κάτι.
Όχι δύναμη.
Αλήθεια.
Και η αλήθεια δεν ήρθε σαν απάντηση.
Ήρθε σαν κάλεσμα.
Σαν μια φωνή που δεν ακουγόταν με τα αυτιά,
αλλά με την καρδιά.
«Έλα όπως είσαι».
Και τότε κατάλαβα.
Ότι αυτό που ψάχνω δεν είναι να γίνω καλύτερος.
Είναι να γίνω αληθινός.
Να σταθώ χωρίς άμυνα.
Να αφήσω τον εαυτό μου να φανεί
—όχι όπως θα ήθελα να είναι, αλλά όπως είναι.
Αυτό είναι το Εργαστήρι του Κεραμέα.
Δεν είναι χώρος βελτίωσης.
Είναι χώρος αποκάλυψης.
Εκεί όπου ο άνθρωπος δεν μαθαίνει να ελέγχει,
αλλά να παραδίδεται.
Να αφήνει τα κομμάτια του στα χέρια Εκείνου
που μπορεί να τα ενώσει.
Όχι όπως πριν.
Αλλά αλλιώς.
Πιο αληθινά.
Θα μιλήσουμε για τον πόνο.
Όχι για να τον εξηγήσουμε,
αλλά για να τον κρατήσουμε.
Γιατί ο πόνος που δεν μοιράζεται,
γίνεται τοίχος.
Ενώ ο πόνος που ακούγεται…
γίνεται γέφυρα.
Θα μιλήσουμε για τις σχέσεις.
Όχι για να βρούμε ποιος φταίει,
αλλά για να δούμε πώς αγαπάμε.
Πώς πληγώνουμε.
Πώς απομακρυνόμαστε.
Και πώς μπορούμε να επιστρέψουμε.
Θα μιλήσουμε για τον εαυτό μας.
Όχι για να τον λατρέψουμε,
αλλά για να τον γνωρίσουμε.
Να δούμε τις σκιές,
τα τραύματα,
τα μοτίβα που επαναλαμβάνονται.
Και να τα φέρουμε στο φως.
Όχι για να ντραπούμε.
Αλλά για να ελευθερωθούμε.
Και μέσα σε όλα αυτά…
θα είναι Εκείνος.
Όχι ως ιδέα.
Όχι ως υποχρέωση.
Αλλά ως παρουσία.
Σιωπηλή, αλλά ζωντανή.
Ο Χριστός που δεν έρχεται να κρίνει,
αλλά να σταθεί.
Να κοιτάξει.
Να αγγίξει.
Να θεραπεύσει.
Δεν ξέρω πώς θα είναι κάθε συνάντηση.
Δεν θέλω να το ελέγξω.
Θέλω να είναι αληθινή.
Να γεννιέται κάθε φορά από εμάς.
Από αυτά που φέρνουμε.
Από αυτά που τολμάμε να πούμε.
Από αυτά που δεν τολμούσαμε ποτέ.
Και ίσως… εκεί, μέσα σε μια απλή στιγμή,
μέσα σε μια φράση,
μέσα σε ένα δάκρυ…
να συμβεί κάτι.
Όχι θεαματικό.
Αλλά αληθινό.
Να νιώσεις ότι δεν είσαι μόνη.
Ότι κάποιος σε βλέπει.
Ότι μπορείς να ανασάνεις.
Αυτό θέλω.
Όχι να αλλάξω τον κόσμο.
Αλλά να δημιουργηθεί ένας τόπος
όπου ο άνθρωπος μπορεί να ζήσει αληθινά μέσα του.
Και αν αυτό συμβεί…
έστω και για έναν…
τότε αξίζει.
Αν διαβάζεις αυτά τα λόγια και κάτι μέσα σου κινείται…
μην το αγνοήσεις.
Αυτό είναι το δικό σου κάλεσμα.
Όχι μόνο δικό μου.
Αλλά και δικό σου.
Έλα.
Με τον φόβο σου.
Με την αμφιβολία σου.
Με την κούρασή σου.
Με την ελπίδα σου.
Έλα όπως είσαι.
Δεν θα σου ζητηθεί να γίνεις κάτι άλλο.
Μόνο να είσαι.
Και ίσως… εκεί, μέσα σε αυτή την απλότητα…
να αρχίσει η αληθινή αλλαγή.
Όχι επειδή προσπάθησες.
Αλλά επειδή αφέθηκες.
Δεν ξέρω αν αυτό που πάω να ξεκινήσω έχει όνομα που να το χωρά.
Ξέρω μόνο ότι γεννήθηκε από ανάγκη.
Από εκείνο το σημείο μέσα μου
που δεν αντέχει άλλο να μένει σιωπηλό.
Από εκεί που κουράστηκα να ζω επιφανειακά,
να αγγίζω χωρίς να νιώθω,
να μιλάω χωρίς να ανοίγομαι.
Και μέσα σε αυτή την κούραση άρχισε να σχηματίζεται κάτι…
όχι σαν ιδέα, αλλά σαν τόπος.
Ένας τόπος όπου μπορώ να υπάρξω.
Και τότε κατάλαβα ότι αυτό δεν το χρειάζομαι μόνο εγώ.
Το χρειαζόμαστε όλοι.
Το Εργαστήρι του Κεραμέα δεν είναι μια δραστηριότητα.
Είναι μια πρόσκληση.
Μια πρόσκληση να σταθούμε μαζί μέσα στη ζωή όπως είναι.
Να μην την κόψουμε σε κομμάτια,
να μην την χωρίσουμε σε «πνευματική» και «καθημερινή»,
αλλά να την δούμε ολόκληρη.
Να μιλήσουμε για όλα όσα μας συνθέτουν.
Θέλω να μιλήσουμε για την ψυχή μας.
Όχι σαν θεωρία, αλλά σαν καθρέφτη.
Να δούμε γιατί νιώθουμε όπως νιώθουμε,
γιατί επαναλαμβάνουμε τα ίδια μοτίβα,
γιατί φοβόμαστε,
γιατί κλεινόμαστε.
Να αναγνωρίσουμε τις πληγές μας,
όχι για να τις κρύψουμε,
αλλά για να τις αγγίξουμε με αλήθεια.
Θέλω να φέρουμε τη λογοτεχνία και την ποίηση.
Όχι σαν κάτι «υψηλό»,
αλλά σαν φωνές που εκφράζουν αυτό που δεν μπορούμε να πούμε.
Πόσες φορές ένα ποίημα δεν είπε αυτό που κρατούσαμε μέσα μας χρόνια;
Πόσες φορές μια ιστορία δεν μας αποκάλυψε τον εαυτό μας;
Θέλω να δώσουμε χώρο σε αυτό.
Να ακουστεί.
Θέλω να μιλήσουμε για τη ζωή όπως τη ζούμε.
Για τις σχέσεις μας.
Για την αγάπη που πονάει.
Για την μοναξιά που δεν λέγεται.
Για την καθημερινότητα που μας εξαντλεί.
Και μέσα σε όλα αυτά… να δούμε πού βρίσκεται ο Χριστός.
Όχι μακριά.
Όχι έξω.
Αλλά μέσα σε όλα.
Δεν θέλω να φτιάξω ένα κατηχητικό εργαστήρι.
Δεν θέλω να σου πω τι να πιστέψεις.
Θέλω να αναζητήσουμε μαζί.
Να ανοίξουμε χώρο όπου η πίστη δεν επιβάλλεται, αλλά γεννιέται.
Όπου μπορείς να ρωτήσεις, να αμφισβητήσεις, να πεις «δεν ξέρω».
Και να μην φοβηθείς.
Αυτό το εργαστήρι είναι βιωματικό.
Όχι γιατί θα κάνουμε «ασκήσεις»,
αλλά γιατί θα ζούμε αυτό που φέρνουμε.
Θα είμαστε παρόντες.
Με όλο μας το είναι.
Και αυτό…
είναι το πιο δύσκολο και το πιο αληθινό.
Και θέλω να σου πω κάτι πολύ καθαρά:
αυτός ο χώρος είναι δικός σου.
Δεν είναι δικός μου.
Δεν τον ελέγχω.
Δεν τον κατευθύνω.
Γεννιέται από εμάς.
Από τη φωνή σου,
από τη σιωπή σου,
από τα δάκρυα σου,
από αυτό που θα τολμήσεις να φέρεις.
Γι’ αυτό… θέλω να συμμετέχεις.
Όχι μόνο με την παρουσία σου,
αλλά με την καρδιά σου.
Να προτείνεις θέματα.
Να φέρεις αυτό που σε απασχολεί.
Αυτό που σε πονά.
Αυτό που σε καίει.
Να πεις «θέλω να μιλήσουμε για αυτό».
Και να το κρατήσουμε μαζί.
Δεν υπάρχει πρόγραμμα κλειστό.
Δεν υπάρχει λίστα θεμάτων.
Υπάρχει ζωή.
Και η ζωή… θα μας οδηγήσει.
Στην αρχή θα συναντιόμαστε μία φορά την εβδομάδα.
Απλά.
Μέσα από το Zoom,
για να μπορούμε να είμαστε μαζί όπου κι αν βρισκόμαστε.
Και θέλω να το ορίσουμε μαζί.
Να μου πεις ποια μέρα, ποια ώρα σε εξυπηρετεί.
Να βρούμε έναν χρόνο που δεν θα είναι «στριμωγμένος»,
αλλά ζωντανός.
Έναν χρόνο που θα μπορείς να είσαι εκεί πραγματικά.
Αν νιώθεις ότι αυτό σε αφορά…
αν κάτι μέσα σου κινείται καθώς διαβάζεις…
τότε σε καλώ.
Να δηλώσεις συμμετοχή.
Όχι σαν τυπική διαδικασία.
Αλλά σαν ένα «είμαι εδώ».
Ένα «θέλω να το ζήσω».
Ένα «δεν θέλω να είμαι πια μόνη μέσα σε αυτό που κουβαλάω».
Δεν έχει σημασία η ηλικία σου.
Δεν έχει σημασία το παρελθόν σου.
Δεν έχει σημασία πού βρίσκεσαι στη ζωή σου.
Αν έχεις καρδιά που χτυπά και ψάχνει…
τότε έχεις θέση εδώ.
Ξέρω ότι μπορεί να διστάζεις.
Να σκέφτεσαι «και αν δεν μπορέσω;»,
«και αν εκτεθώ;»,
«και αν δεν ταιριάξω;».
Τα σκέφτηκα κι εγώ.
Τα φοβάμαι ακόμη.
Αλλά βαθιά μέσα μου υπάρχει κάτι πιο δυνατό από τον φόβο.
Η ανάγκη για αλήθεια.
Και αυτή την ανάγκη…
δεν θέλω να την προδώσω άλλο.
Αν την νιώθεις κι εσύ… έλα.
Δεν θα είμαστε τέλειοι.
Δεν θα είμαστε έτοιμοι.
Αλλά θα είμαστε αληθινοί.
Και ίσως…
αυτό να είναι η αρχή για κάτι που δεν μπορούμε ακόμη να φανταστούμε.
Φλέγων Νηρεύς

Ευχαριστούμε!
ΥΠΕΡΟΧΟ ΑΛΗΘΙΝΟ ΒΑΘΥ ΟΛΟ ΣΑΣ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΚΑΙ ΠΟΣΩ ΜΑΛΛΟΝ Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΑΣ..
ΘΑ ΜΕ ΕΝΔΙΕΦΕΡΕ ΝΑ ΜΑΘΩ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΓΙΑ ΕΣΑΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΣΑΣ. ΜΕ ΕΚΤΙΜΗΣΗ, ΣΕΒΑΣΜΟ ΚΙ ΕΥΓΝΩΜΟΣΥΝΗ.
ΝΙΚΗ
Αγαπημένη μου αδελφή,
διάβασα τα λόγια σου… και στάθηκα με ευγνωμοσύνη.
Όχι μόνο για τα καλά σου λόγια,
αλλά γιατί μέσα τους ένιωσα κάτι πιο βαθύ…
Μια διάθεση να πλησιάσεις.
Να γνωρίσεις.
Να δεις αν αυτό που άγγιξε την καρδιά σου… είναι αληθινό.
Και αυτό… το σέβομαι.
Δεν είναι εύκολο να εμπιστευτεί κανείς έναν άνθρωπο που δεν γνωρίζει.
Και ούτε ζητώ κάτι τέτοιο.
Δεν θέλω να με πιστέψεις από αυτά που γράφω.
Ούτε να με δεις μέσα από μια εικόνα.
Θέλω μόνο… να σου πω ποιος είμαι με απλότητα.
Δεν είμαι κάτι ιδιαίτερο.
Είμαι ένας άνθρωπος που κάποια στιγμή κατάλαβε κάτι πολύ απλό και πολύ δύσκολο μαζί:
ότι ο άνθρωπος σήμερα… είναι μόνος.
Όχι επειδή δεν έχει ανθρώπους γύρω του.
Αλλά επειδή δεν έχει χώρο να υπάρξει αληθινά.
Και αυτό… με πόνεσε.
Και μέσα από αυτόν τον πόνο γεννήθηκε σιγά σιγά αυτή η προσπάθεια.
Όχι ως ιδέα.
Όχι ως σχέδιο.
Αλλά ως ανάγκη.
Το «Εργαστήρι του Κεραμέα» δεν είναι μια δράση όπως οι άλλες.
Δεν είναι μάθημα.
Δεν είναι διδασκαλία.
Δεν είναι χώρος όπου κάποιος μιλά και οι άλλοι ακούν.
Είναι κάτι πολύ πιο απλό…
και πολύ πιο απαιτητικό.
Είναι ένας τόπος όπου ο άνθρωπος καλείται να υπάρξει χωρίς ρόλο.
Να μιλήσει χωρίς να φοβάται.
Να σταθεί χωρίς να κριθεί.
Και αυτό… δεν γίνεται εύκολα.
Θέλει χρόνο.
Θέλει αλήθεια.
Θέλει να μάθουμε ξανά να ακούμε… όχι με το μυαλό, αλλά με την καρδιά.
Σε αυτόν τον χώρο…
δεν υπάρχει “ειδικός”.
δεν υπάρχει “διδάσκων”.
Υπάρχει μόνο μια ευθύνη:
να κρατηθεί ο χώρος καθαρός.
Και αυτή την ευθύνη την αναλαμβάνω εγώ.
Όχι γιατί είμαι ο πιο κατάλληλος.
Αλλά γιατί… βρέθηκα σε αυτή τη θέση.
Και προσπαθώ να σταθώ με φόβο Θεού και ταπείνωση.
Δεν θέλω να οδηγήσω κανέναν.
Δεν θέλω να επηρεάσω κανέναν.
Δεν θέλω να “μορφώσω” κανέναν.
Θέλω μόνο…
να δημιουργηθεί ένας χώρος όπου:
η ψυχή θα ανασαίνει
ο λόγος θα γίνεται αλήθεια
ο άνθρωπος θα παύει να είναι μόνος
Και αν αυτό γίνει…
τότε το εργαστήρι δεν θα ανήκει σε εμένα.
Θα ανήκει σε όσους το κατοικούν.
Αγαπημένη μου αδελφή,
με ρωτάς για μένα.
Δεν έχω πολλά να πω.
Γιατί αυτό που είμαι… δεν φαίνεται από λόγια.
Φαίνεται μόνο αν μείνει κανείς λίγο… και δει.
Αν θέλεις λοιπόν…
μην βιαστείς να αποφασίσεις.
Έλα.
Στάσου.
Νιώσε.
Και αν αυτό που θα συναντήσεις… είναι αληθινό για σένα…
μείνε.
Και αν όχι…
πάλι καλά θα είναι.
Γιατί θα έχεις σεβαστεί την αλήθεια σου.
Αυτό που μπορώ να σου υποσχεθώ μόνο είναι αυτό:
ότι δεν θα βρεις έναν χώρο “τέλειο”.
Θα βρεις έναν χώρο που προσπαθεί να είναι αληθινός.
Και ίσως… αυτό να είναι αρκετό.
Σε ευχαριστώ που πλησίασες.
Και αν το θελήσεις…
θα χαρώ να σε συναντήσω.
Φλέγων Νηρεύς — ένα ψευδώνυμο, όχι για να κρυφτεί ο άνθρωπος, αλλά για να φανερωθεί η φλόγα.
Γιατί «Φλέγων», γιατί η καρδιά μου καίγεται.
Και «Νηρεύς», γιατί η ψυχή μου ποθεί τα ύδατα που ξεδιψούν αιώνια.
Γιατί ο Χριστός είναι και Πυρ, και Πηγή.
Όλη η δόξα, όλη η δύναμη, όλη η σοφία — ανήκουν μόνο στον Κύριο μας Ιησού Χριστό. Εγώ είμαι απλώς ένα ταπεινό γαϊδουράκι που αγωνίζεται να Τον μεταφέρει με ευλάβεια, μέρα και νύχτα, ελπίζοντας κάποια ψυχή να Τον γνωρίσει, να Τον αγαπήσει, να Τον ακολουθήσει.
Με ευγνωμοσύνη,
στο Όνομα Εκείνου που ήταν,
που είναι και που έρχεται,
Φλέγων Νηρεύς
Καλημέρα!
Ευλογημένη Κυριακή.
Πολύ ωραία ιδέα, αλλά έχω ένα ερώτημα.
Ποιός θα ηγείται αυτής της συνάντησης;
Γιατί στην αρχή, διαβάζοντας είχα την αίσθηση ότι η πρόσκληση αυτή γινόταν από γυναίκα.
Ένας άντρας μπορεί να καταλάβει τις γυναίκες;
Συγνώμη για την ανησυχία μου κ την ερώτηση μου.
Παρακαλώ αν θέλετε διευκρινίστε.
Με εκτίμηση
Ρήγα Ελένη
Αγαπημένη μου αδελφή,
θα σου απαντήσω πρώτα με μια εικόνα.
Κάποτε, σε ένα μικρό χωριό, υπήρχε ένας κεραμέας που έφτιαχνε τα πιο όμορφα αγγεία. Όχι γιατί τα χέρια του ήταν τα πιο δυνατά, αλλά γιατί ήξερε να ακούει τον πηλό. Δεν τον πίεζε, δεν τον ανάγκαζε να πάρει σχήμα. Τον άγγιζε απαλά, τον άφηνε να «μιλήσει», και τότε σιγά σιγά φανερωνόταν το σχήμα που ήδη υπήρχε μέσα του.
Μια μέρα ήρθε μια γυναίκα και στάθηκε στην πόρτα. Τον κοίταζε ώρα πολλή και δεν έμπαινε.
Ο κεραμέας την είδε και της είπε:
«Γιατί στέκεσαι έξω;»
Και εκείνη του απάντησε:
«Φοβάμαι… γιατί εσύ δεν είσαι σαν εμένα. Πώς θα μπορέσεις να καταλάβεις αυτό που κουβαλώ;»
Και ο κεραμέας χαμογέλασε ήσυχα και της είπε:
«Δεν χρειάζεται να είμαι σαν εσένα για να σε ακούσω.»
«Χρειάζεται μόνο να σε κρατήσω χωρίς να σε πληγώσω.»
«Χρειάζεται μόνο να σε αγγίξω χωρίς να σε τραυματίσω.»
«Χρειάζεται μόνο να σε δεχτώ χωρίς να σε πιέσω.»
«Χρειάζεται μόνο να σου δώσω χώρο να υπάρξεις.»
«Χρειάζεται μόνο να μην σταθώ εμπόδιο σε αυτό που είσαι.»
«Χρειάζεται μόνο να σε αφήσω να φανερωθείς όπως είσαι.»
«Χρειάζεται μόνο να μη σε αλλοιώσω.»
«Χρειάζεται μόνο να μη σε κλείσω μέσα στις δικές μου ανάγκες.»
«Χρειάζεται μόνο να μη σε αγγίξω με τρόπο που σε κλείνει.»
«Χρειάζεται μόνο να σε κρατήσω όπως είσαι, χωρίς να σε ραγίσω.»
Και τότε εκείνη… μπήκε.
Αγαπημένη μου αδελφή,
Διάβασα με προσοχή τα λόγια σου και θέλω πρώτα να σου πω ένα μεγάλο ευχαριστώ. Όχι απλώς για το ενδιαφέρον σου, αλλά για την ειλικρίνειά σου. Γιατί η ερώτησή σου δεν είναι μικρή. Είναι βαθιά. Είναι αληθινή. Και αξίζει απάντηση με σεβασμό.
Ναι… την ευθύνη αυτού του εργαστηρίου την έχω εγώ.
Και ναι… είμαι άνδρας.
Και θα σου απαντήσω χωρίς να κρυφτώ πίσω από λόγια.
Όχι, δεν μπορώ να καταλάβω πλήρως μια γυναίκα.
Όπως και καμία γυναίκα δεν μπορεί να καταλάβει πλήρως έναν άνδρα.
Γιατί ο καθένας μας κουβαλά έναν κόσμο μοναδικό, ανεπανάληπτο, μυστήριο.
Αλλά η αλήθεια δεν βρίσκεται στο να «καταλάβω» τον άλλον πλήρως.
Βρίσκεται στο να μπορώ να τον συναντήσω χωρίς να τον ακυρώσω.
Δεν έρχομαι σε αυτό το εργαστήρι για να διδάξω τις γυναίκες. Δεν έρχομαι για να τις εξηγήσω. Δεν έρχομαι για να τις διορθώσω.
Έρχομαι… για να σταθώ.
Να κρατήσω έναν χώρο.
Έναν χώρο όπου η κάθε γυναίκα θα μπορεί να μιλήσει χωρίς να φοβάται ότι θα κριθεί, χωρίς να φοβάται ότι θα περιοριστεί μέσα σε έναν ρόλο ή μια ερμηνεία.
Και αν με ρωτήσεις: «πώς μπορείς να το κάνεις αυτό;»
Θα σου πω:
όχι επειδή ξέρω. Αλλά επειδή έμαθα να ακούω.
Όχι τέλεια. Αλλά αληθινά.
Και αυτό που προσπαθώ να δημιουργήσω… δεν είναι ένας χώρος όπου κάποιος “καταλαβαίνει” τους άλλους.
Είναι ένας χώρος όπου ο καθένας αρχίζει να φανερώνεται όπως είναι.
Και τότε… κάτι αλλάζει.
Δεν έχει σημασία αν είμαι άνδρας ή γυναίκα.
Έχει σημασία αν μπορώ να σταθώ χωρίς να επιβληθώ.
Αν μπορώ να αφήσω χώρο χωρίς να τον γεμίσω με τον εαυτό μου.
Αν μπορώ να δω τον άλλον όχι σαν κάτι που πρέπει να εξηγήσω, αλλά σαν κάποιον που αξίζει να υπάρξει.
Καταλαβαίνω τον δισταγμό σου.
Είναι φυσικός.
Γιατί πολλές φορές οι γυναίκες δεν ακούστηκαν πραγματικά.
Παρεξηγήθηκαν.
Περιορίστηκαν.
Κρίθηκαν.
Και γι’ αυτό… η ερώτησή σου είναι ιερή.
Αλλά θέλω να σου πω κάτι από καρδιάς:
αυτός ο χώρος δεν ανήκει σε εμένα.
Δεν είναι “το εργαστήρι ενός άνδρα”.
Είναι ένας χώρος που θέλει να γίνει τόπος συνάντησης.
Και αν γίνει πραγματικά… τότε δεν θα ορίζεται από το φύλο εκείνου που τον ξεκίνησε, αλλά από την αλήθεια εκείνων που θα τον κατοικήσουν.
Δεν σου ζητώ να με εμπιστευτείς από τα λόγια μου.
Σου ζητώ κάτι πιο απλό.
Να έρθεις… και να δεις.
Να σταθείς… και να νιώσεις.
Να παραμείνεις… μόνο αν αυτό που ζήσεις είναι αληθινό για σένα.
Γιατί στο τέλος…
δεν θα σε πείσω εγώ.
Θα σε πείσει ή δεν θα σε πείσει… αυτό που θα βιώσεις.
Και αν κάτι θέλω να κρατήσεις είναι αυτό:
δεν χρειάζεται να σε καταλάβω πλήρως… για να σε σεβαστώ απόλυτα.
Σε ευχαριστώ που μίλησες.
Και αν το θελήσεις…
η πόρτα είναι ανοιχτή.
Με εκτίμηση και αλήθεια,
Φλέγων Νηρεύς